Varför finns det ingen moms på fakturan?
Det finns ingen moms på din faktura eftersom Gigapay (Gigapay Sweden AB) har sitt hemvist i Sverige. Gränsöverskridande transaktioner anses vara momsfria eller har omvänd moms och därför, om ditt företag är beläget utanför Sverige, kommer du att utfärda en faktura till Gigapay utan moms.
Men min kund är i samma land som jag?
Vanligtvis, när du fakturerar din kund som är i samma land som du, skulle du inkludera moms på fakturan. Din kund kan vara i samma land som du är, men när du använder Gigapay för att få betalt, kommer du att fakturera oss och därför bör du utfärda en faktura utan moms.
Vad är omvänd moms?
Omvänd moms är den vanliga termen som används i EU när ansvaret att betala moms ligger på köparen och inte på säljaren. Det innebär att du som influencer inte inkluderar moms på din faktura när du utfärdar en faktura till ett utländskt företag.
När gäller det?
Omvänd moms tillämpas på gränsöverskridande transaktioner. När du säljer varor eller tjänster till ett annat momsregistrerat företag brukar du inkludera moms på din faktura om ni båda är i samma land. Med omvänd moms debiterar du inte moms på försäljningsfakturan om din kund är belägen utanför ditt land. Som säljare överför du ansvaret till köparen att betala moms.
Hur fungerar omvänd moms?
När tjänster säljs till en utländsk skatteskyldig person är huvudregeln att du inte debiterar moms. Tjänsterna anses vara tillhandahållna i det land där köparen, Gigapay, är etablerad. När du säljer din tjänst överför du ansvaret till Gigapay att rapportera och betala moms. För att kunna göra detta måste du ha vårt momsregistreringsnummer, och även vara momsregistrerad, vilket innebär att du som influencer måste vara momsregistrerad för att kunna använda mekanismen för omvänd moms.
Hur gör jag anspråk på återbetalning av moms på en faktura med omvänd moms?
När Gigapay köper en tjänst från en utländsk influencer kommer vi att vara skyldiga att rapportera utgående moms (omvänd moms) i vår momsdeklaration.
Du som influencer som säljer en tjänst med omvänd moms lägger inte till moms på fakturan. Du kanske tror att du missar moms, men när du rapporterar detta till skattemyndigheterna rapporterar du det som "Export av varor och tjänster".
Vid omvänd momsansvar har Gigapay som köpare rätt att dra av ingående moms. Vi beräknar ingående moms enligt allmänna regler i vårt land. Om vi har full avdragsrätt kan vi dra av hela momsen och nettot blir 0.
När du som influencer vill fakturera oss är det viktigt att du inte tillämpar moms och fakturerar det som en gränsöverskridande transaktion. Du bör också lägga till en beskrivning om varför det inte är någon moms, till exempel "Artikel 44, 196 moms-direktivet omvänd moms tillämpas"
Varför har olika länder olika villkor för ”omvänd moms”?
När du söker efter betydelsen av omvänd moms kan du stöta på olika termer beroende på vilket land du befinner dig i. Även om ”omvänd moms” vanligtvis används i EU, är principen densamma globalt. Det innebär att när du säljer tjänster till utländska företag, ligger ansvaret för att rapportera moms på kunden du säljer till och inte på dig. Du kommer därför att utfärda en faktura utan någon moms.
Exempel:
Sverige —> Sverige = Moms
Du säljer en tjänst för 1000 SEK, moms i Sverige är 25%, vilket innebär att du lägger till 1250 SEK när du utfärdar fakturan till det svenska företaget.
Nederländerna —> Sverige = Ingen moms
Tjänsten kostar 1000 EUR, moms är 21%. Du skickar fakturan utan moms och för 1000 EUR. Det svenska företaget kommer senare att betala 210 EUR till skattemyndigheterna när de gör sin egen momsdeklaration.
Norge —> Sverige = Ingen moms
Norge, som ligger utanför EU, tillämpar samma regler. Tjänsten kostar 1000 NOK, moms är 25%. Du skickar fakturan endast med 1000 NOK. Det svenska företaget kommer senare att deklarera fakturan som en försäljning inom EU.